MUNTELE TACERII – IN CAUTAREA SPIRITUALITATII ORTODOXE – KYRIACOS C.MARKIDES

O carte vie, captivanta, foarte interesanta si usor de citit, in care descoperi taine ale adevaratei vieti, un indrumar spre viata launtrica si spre rugaciunea neincetata isihasta.

Cartea “MUNTELE TACERII”, Editura Herald (2019), scrisa de sociologul american, de origine cipriota Kyriacos C.Markides, profesor la Universitatea din Maine, reprezinta o parte din calatoria sa indelungata, in lume, in cautarea unei spiritualitati autentice. Autorul il intalneste in final, pe parintele Maximos, un duhovnic charismatic, fost Protos (guvernator) al Sfantului Munte Athos si ucenic direct al Sfantului Paisie Aghioritul.

Pr.Maximos il indruma pe autor, inspre cunoasterea spiritualitatii crestin-ortodoxe si in special spre anumite teme principale, cum ar fi rugaciunea neincetata si stadiile calatoriei sufletului.

Sfintii Parinti ai MUNTELUI TACERII ne spun care sunt cele 3 etape ale calatoriei sufletului. Prima etapa este stadiul de Catharsis sau purificarea sufletului si a inimii de patimi. Apoi al doilea stadiu este Fotisis, iluminarea sufletului, care este un dar al Duhului Sfant, dupa prima etapa de purificare. Apoi urmeaza stadiul Theosis, unirea cu Dumnezeu, ca destinatie finala si desavarsire a omului, prin dobandirea asemanarii si unirii cu Dumnezeu.

In cartea “MUNTELE TACERII”, autorul descopera de la Pr.Maximos, ucenic al Sf.Paisie Aghioritul, care sunt cele 3 boli spirituale ale inimii, si anume: ignoranta, uitarea, asprimea si cele 3 patimi fundamentale care impietresc inima: preocuparea pentru treburile lumesti; concentrarea pe placerea fizica; obsesia pentru bogatie;

A invata cum sa accepti suferinta este un dar divin, inclusiv cum sa accepti esecurile personale.

In masura in care suferinta este inevitabila, trebuie sa o acceptam ca pe un dar al Cerului. Atunci va avea un impact terapeutic asupra inimii noastre. Redefineste-o in mintea ta ca pe o oportunitate de crestere spirituala. Pentru Pr.Maximos orice calamitate din viata unui om constituie o oportunitate de a-L descoperi pe Dumnezeu.

Viktor Frankl, supravietuitor de la Auschwitz, afirma ca motivatia primara a fiintelor umane nu este nici “nevoia de placere” a lui Freud, nici “nevoia de putere” a lui Adler, ci “nevoia de sens”. Oamenii se sinucid din cauza lipsei de sens a vietii, niciodata din cauza lipsei de sex.

Sfintii batrani vorbesc despre orbire si contaminare ca despre doua boli inrudite ale inimii. Cand inima sufera de impietrire, ea nu face deosebirea intre bine si rau, si, in consecinta, nu mai poate recunoste prezenta lui Dumnezeu. O alta boala a inimii este nechibzuinta, ceea ce inseamna ca inima nici macar nu-si da seama care sunt adevaratele ei interese. Toate bolile inimii sunt interconectate, dar bolile principale de la care izvorasc toate celelalte sunt ignoranta si uitarea de Dumnezeu.

Atunci cand oamenii stabilesc contactul cu natura lor launtrica si descopera realitatea Divina din launtrul acesteia, ei se vindeca automat de bolile inimii. Aceasta este adevarata vindecare a sufletului.

Cand un om este gata sa conlucreze cu Dumnezeu, atunci Duhul Sfant patrunde in inima sa si il sfinteste pe acel om.

O fiinta umana sporita, este aceea in inima careia este loc pentru toata lumea.

“Ceea ce ne invata Biserica mai presus de orice – a spus apasat parintele Maximos – este calea prin care sufletul omenesc poate atinge hristificarea – sfintenia, unirea sa cu Dumnezeu. Scopul suprem este sa devenim desavarsiti in acelasi fel in care este perfect Tatal nostru din ceruri, sa devenim una cu Dumnezeu.”

Logismos este un gand de o calitate si o intensitate speciale a puterii, impactul lor semanand cu intepatura unui ac cand te duci la doctor sa-ti faca o injectie. Uneori intensitatea unui singur logismos este atat de mare, incat fiintele umane aflate sub puterea lui pot sa se simta complet neputincioase. Logismoi sunt cele care mentin separarea noastra de Dumnezeu.

Sfintii Parinti, identifica 5 stadii in dezvoltarea unui logismos:

Primul este stadiul atacului, cand logismos ne ataca pentru prima data mintea. Marii Sfinti s-au confruntat cu legiuni de logismoi negative.

Al doilea stadiu este interactiunea.

Al treilea stadiu in progresul unui logismos este stadiul consimtamantului.

Al patrulea stadiu este inrobirea. Aceasta apare atunci cand omul nu se mai poate da inapoi si continua actiunea, care acum devine o obisnuinta repetata de nenumarate ori.

Al cincilea stadiu – patima sau obsesia. Logismos a devenit o realitate inradacinata in constiinta omului, in launtrul nous-ului.

Strategii recomandate, pentru apararea de logismoi:

Prima forma de aparare impotriva acestor logismoi este indiferenta completa.

Strategia antagonismului, care nu este recomandata pentru novici.

Rugaciunea – Efche – invocarea repetitiva a numelui lui Hristos.

“in insusi numele lui Iisus este integrata puterea lui Dumnezeu. Asadar invocand in repetate randuri numele sacru, invitam harul lui Dumnezeu sa ne ia in stapanire inimile si mintile, sa ne apere de efectele daunatoare.”

Rugaciunea periodica si sitematica este cel mai bun mijloc pentru a se ajunge la sanatatea spirituala. Cand inima noastra este pazita de rugaciune, atunci nici o imagine sau logismos negativ cu care ne intalnim nu se poate strecura in ea.

Participarea la Tainele Bisericii;

Logismoi pot reprezenta singura cale pentru oamenii trufasi de a dobandi smerenia. Orice om care nu devine smerit din propria vointa este umilit de diavol.

Conform spiritualitatii Sfintilor Parinti, subconstientul nu trebuie sa ramana niciodata intunecos. Scopul nostru este sa-l purificam, sa-l distilam si sa-l facem transparent. Nu trebuie sa ne refulam niciodata slabiciunile si patimile.

Sfintii sunt cu adevarat liberi in insasi fiinta lor. Sunt cei mai liberi oameni din lume. Din momentul in care ating aceasta stare nu mai poti fi afectati de pacatele lumii. Nu se mai tem de ele.

Dupa purificarea lor (catharsis) sufletele intra in vesnicie. Unele dintre ele reusesc sa atinga purificarea in timpul vietii lor pamantesti, in timp ce altele numai in viata de apoi.

Pentru Grigore de Nyssa, Invierea este revenirea la starea noastra primordiala naturala. Dupa catharsis si Inviere, oamenii se vor intoarce la Dumnezeu. Punctul final va fi ca Inceputul. La intoarcerea sa, sufletul dobandeste o stare permanenta de apropiere de Dumnezeu, dupa ce a cunoscut mai intai aceasta lume.

“La sfarsit, chiar nascocitorul raului va fi vindecat intr-un mod asemanator. Iar cand totul va fi refacut in starea prima, se va inalta un imn catre Dumnezeu cantat de intreaga Creatie.”

In viata de dincolo va exista un progres continuu, o crestere nesfarsita in perfectiune, in cunoastere si iubire.

Scopul nostru ultim este reunirea cu Creatorul nostru, adevarata noastra patrie si destinatie finala.

Cartea vorbeste despre faptul ca orice ne iese in cale, este in ultima instanta o fericire. Multi oameni de stiinta sustin chiar ca Predica de pe Munte a schimbat lumea, a dus la desfintarea sclaviei, la aparitia democratiei moderne, la recunoasterea universala a drepturilor omului.

Dumnezeu, ca un doctor al trupului si al sufletului nostru, nu numai ca ne vindeca traumele in asa fel incat nu mai ramane nici urma din ele, dar face ceva mult mai important. Transforma vechile rani in valori spirituale. Omul vindecat cunoaste acum lumea interioara a fiintelor umane si devine astfel un vindecator al altora. Fiintele umane care au fost traumatizate fizic sau psihic in viata lor au un potential urias de a deveni cu adevarat mari.”

Disperarea si depresia nu sunt de la Dumnezeu. Oamenii pot sa ajunga in Imparatia Cerurilor chiar si in ultimul moment, inainte sa-si dea ultima suflare, daca sufera o metanoia autentica. De aceea nu trebuie sa disperam niciodata, indiferent ce ni s-ar intampla.

Cartea “MUNTELE TACERII” ne prezinta invatatura Sfintilor Parinti, despre Vointa Domnului, care se manifesta in 4 moduri diferite:

Primul este Vointa lui Dumnezeu ca Evdokia sau favoare. Asta este ceea ce doreste Dumnezeu cu adevarat. Vointa Domnului ca Evdokia, a fost ca primii oameni sa fie intr-o uniune continua cu El. Dar Vointa Domnului, ca Evdokia, a fost data la o parte ca urmare a Caderii. Atunci Dumnezeu – asa cum spun batranii intelepti – a inlocuit Evdochia cu Economia. A creat Economia pentru salvarea spirituala.

Apoi urmatorul mod al manifestarii Vointei lui Dumnezeu este Ingaduinta. Dumnezeu a ingaduit ca in viata oamenilor sa existe episoade dureroase si diverse incercari, pentru ca sa-I ajute sa atinga telul suprem, care este revenirea la starea lor Divina primordiala.

Conform batranilor, mai este si a patra manifestare a Vointei Domnului. Este ceea ce ei numesc Parasirea unei persoane de catre Dumnezeu. Aceasta Parasire este numai efemera si fenomenala sau externa. Bineinteles, in realitate, Dumnezeu nu paraseste pe nimeni. De fapt, noi oamenii, suntem cei care il parasim pe Dumnezeu si rupem toate legaturile cu El.

“Teama de Dumnezeu” a Sfintilor, se refera la teama de a nu-si pierde legatura cu Dumnezeu, cu Iubitul Divin, si nu teama de un despot patriarhal, care domneste peste univers cu un pumn de fier.

In concluzie, nu exista spiritualitate fara o smerenie adevarata. Metanoia este cea care aduce smerenia, iar smerenia va pava in mod obligatoriu drumul spre dobandirea darurilor spirituale.

Cartea poate fi comandata de aici:

https://www.edituraherald.ro/muntele-tacerii-in-cautarea-spiritualitatii-ortodoxe-detail#.XOBJCMgzbIU

Lasă un comentariu